Pe 20 martie, la Artmark este programată prima megalicitaţie de artă a acestui an din Bucureşti.
Cu 207 loturi şi o durată anticipată de aproape cinci ore, Licitaţia de Primăvară de la Artmark este prima de foarte mari dimensiuni desfăşurată la Bucureşti. Organizatorii mizează pe adjudecări de peste 1.500.000 de euro, ceea ce ar putea însemna un nou record de vânzări. Piesa principală îi aparţine lui Tonitza, un tablou recent repatriat din Paris, dar încasări importante se aşteaptă şi din partea unor picturi de Grigorescu, Şirato, Pallady, Yor, Petraşcu şi Dărăscu.
Alexandru Bâldea, preşedintele Artmark, consideră că durata licitaţiei nu este foarte mare, comparând situaţia cu licitaţiile grupate din iarnă sau cu duplexurile din anii precedenţi când, în total, se licita un număr comparabil de loturi.
„O sută de loturi, strigate de două ori în timpul unui duplex, face 200 de loturi", explică Bâldea. „În mod real avem doar cu 20% mai multe loturi decât cea mai mare licitaţie de până acum".
Patrimoniul merge pe urma pieţei
După Bâldea, cea mai importantă noutate legată de Licitaţia de Primăvară nu este legată de dimensiunile acesteia, ci de modificările de perspectivă în ceea ce îi priveşte pe pictorii interbelici: „În urma introducerii lor în licitaţie, Direcţia de Patrimoniu a propus clasarea a două picturi, un Şirato la Tezaur şi un Iorgulescu-Yor la Fond. Până acum acest lucru se întâmpla numai cu lucrări de Grigorescu, Andreescu sau Tonitza.
Este o lărgire semnificativă a viziunii privind Patrimoniul Naţional". Cele două lucrări sunt prezente în licitaţie, cu evaluări de 30-50.000 de euro „Piaţă în Balcic" de Şirato şi 8.000-14.000 de euro „Marea la Balcic" de Yor. Statul îşi poate exprima dreptul de preemţiune în cazul celor lucrări, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat până acum pentru niciun tablou clasat în Patrimoniu şi