Piata de bijuterii de lux din Romania este inchistata intr-o mentalitate invechita, care nu o lasa sa se dezvolte, spre deosebire de pietele mai deschise din alte state precum Grecia, SUA sau Spania, spune producatorul grec Roberto Kapitsinos, directorul general Roberto Jewellery.
Romancele par ca nu se pot desprinde de aurul alb si diamantul mic rotund. Spre deosebire de piata din Romania, cele din Grecia, Spania sau SUA – state unde exporta compania – sunt mult mai diversificate.
Femeile de acolo sunt mai deschise catre ceea ce se poate numi o moda a bijuteriilor, preferand piese din aur roz in special, cu pietre colorate taiate patrat sau oval, spune Roberto Kapitsinos.
In acest sens, piata trebuie educata, iar la acest proces ar trebui sa participe toti jucatorii principali din domeniu, prin promovarea alternativa a bijuteriilor nonconformiste, "cu caracter".
Magazinele de bijuterii din Romania, impersonale?
Primul soc cultural cu care s-a confruntat Roberto Kapitsinos in Romania a fost modalitatea de functionare a magazinelor de bijuterii de lux. Spre deosebire de tara sa natala, aici magazinele sunt administrate intr-o maniera impersonala.
"Se comporta ca niste fabrici, le lipseste nota personala", este de parere acesta. In Grecia, toti producatorii de bijuterii isi manageriaza afacerile in familie, magazinele de lux nefiind lasate "pe maini straine". In magazine se afla in permanenta un membru al familiei (cu o traditie transmisa din tata in fiu), dispus sa "stea la povesti" cu clientii despre istoria brandului, despre simbolistica prezenta in bijuterii etc.
Tocmai de aceea, omul de afaceri nu doreste sa se extinda cu unitatile din Romania. Deocamdata ii este suficient unul singur, care se afla in permanenta in grija lui sau a unui alt membru al familiei. In cazul in care ar hotari