- Social - nr. 976 / 17 Martie, 2012 Asa cum usor ne putem da seama, obtinerea dreptului "limitat” privind infiintarea unei facultati autonome cu limba de predare in maghiara si engleza, in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie, care face obiectul unor dezbateri publice, departe de a avea un scop in sine, vizeaza un orizont al asteptarilor ce transcende efectul imediat indus printr-o asemenea concesie facuta din partea puterii politice, astfel ca cel putin in plan virtual, decizia luata prin politica de santaj din partea liderilor UDMR, si nu numai, se poate constitui intr-un pas important in algoritmul ce vizeaza idealuri mult mai radicale decat cel al liniei de predare in limba minoritatii nationale (cf. art. 135, al.b, din Legea Educatiei Nationale, articol ce-i confera legitimitate si sustinere juridica unui asemenea demers politic, care afecteaza autonomia universitara), acestea fiind usor de imaginat, oricat de camuflate ar fi. De aceea, ceea ce se intampla in cadrul acestei institutii universitare, prin mediatizarea excesiva si simbolistica indusa, din punct de vedere sociologic poate fi considerat un fenomen - fenomenul UMF si, totodata, un experiment socio-politic prin intermediul caruia sunt experimentate si testate instrumentele necesare realizarii unor asemenea obiective, afectand nu doar calitatea invatamantului medical din aceasta prestigioasa institutie universitara. In acelasi timp, pe termen mediu si lung, este afectat sistemul sanatatii, prin calitatea actului medical desfasurat de catre absolventi, care, in mod paradoxal, pe fondul principiilor multiculturalismului si multilingvismului, se pregatesc doar in limba minoritatii nationale (limba maghiara, limba engleza devenind un paleativ strategic), afectandu-le competenta si capacitatea lingvistica si de comunicare cu pacientii si/sau cu colegii de munca. Ca atare, un asemena drept obtinut p