Companiile care şi-au adjudecat tronsoanele închiriate prin licitaţie de administratorul infrastructurii publice au ales zonele în care traficul de mărfuri este mai intens decât cel de călători.
Săptămâna trecută s-a mai încheiat o etapă de licitare prin care administratorul naţional al infrastructurii feroviare publice - CFR SA - a închiriat mai multe secţii de linii ferate neinteroperabile.
După licitaţiile din noiembrie şi decembrie 2011, cea desfăşurată în 15 martie 2012 la Bursa Română de Mărfuri ne arată că feroviarii privaţi care şi-au adjudecat liniile închiriate până în prezent de CFR mizează pe potenţialul industrial al acestor tronsoane, mai mult decât pe cel turistic sau de navetă (călători) al tronsoanelor.
„Ai trafic, ai profit"
„Principalul avantaj este că, pe aceste linii, noi suntem cei care vor încasa taxa de utilizare a infrastructurii, iar transportatori sunt încă destui. Dezavantajele vin din concurenţa dură pe care o fac transportatorii rutieri pe aceste rute", ne-au declarat reprezentanţii companiilor feroviare private. De ce este avantajos pentru un particular să administreze şi liniile ferate, nu doar locomotivele şi vagoanele proprii? „În primul rând, o infrastructură degradată, cum e în mare parte aceasta pe care o preluăm noi, este riscantă şi poate dăuna materialului rulant.
Dacă ştim că o întreţinem noi, e cu totul altceva. În al doilea rând, scad riscurile de a întârzia distribuţia mărfurilor la clienţi sau de a înregistra întârzieri la călători, şi asta contează mult în relaţiile noastre de afaceri", au explicat transportatorii. Ei arată că banii vin nu atât din mărimea taxelor pe care le vor încasa, cât din frecvenţa cu care vor trece trenurile pe aceste linii.
Cine sunt operatorii privaţi
„Ai profit dacă ai trafic, indiferent de ce fel de garnituri- marfă ori călător