Scena businessului a fost martoră săptămâna trecută unui spectacol neobişnuit, în care un bancher a rupt tăcerea criticând, într-o scrisoare de demisie publicată de The New York Times, cultura egoistă de afaceri a uneia dintre cele mai mari bănci ale lumii, Goldman Sachs. Spectacolul a reverberat în media din întreaga lume, iar comentariile, pozitive sau negative, nu au întârziat să apară. Unul dintre cei mai îndârjiţi apărători ai eroului negativ este primarul New Yorkului Michael Bloomberg.
Greg Smith, un vânzător de produse derivate aflat la mijlocul ierarhiei din Goldman Sachs, a demisionat după 12 ani de activitate în cadrul băncii şi milioane de dolari primite ca răsplată, scriind că "identitatea şi cultura" băncii au devenit "mai toxice şi mai distructive" ca oricând, iar directorii Goldman văd în clienţii lor simpli "papiţoi", de la care trebuie să obţină cât mai mult.
"Mi se face rău când văd cum oameni fără suflet discută despre cum să ia şi pielea de pe clienţi. În ultimele 12 luni am văzut cel puţin cinci directori executivi referindu-se la propriii clienţi cu termenul de «papiţoi», uneori în email-urile interne", spune Smith.
Deşi Goldman are o reputaţie destul de pătată, criticile sunt neobişnuite prin faptul că provin din chiar interiorul grupului şi trezesc speculaţii legate de viitorul directorului general executiv Lloyd Blankfein şi aduc din nou în centrul atenţiei modul în care banca se adaptează mediului de după criză sub conducerea acestuia. Surse apropiate lui Blankfein au asigurat însă că directorul nu are de gând să-şi cedeze poziţia, scrie Financial Times (FT).
Prestigioasa publicaţie britanică povesteşte despre o afacere în care Goldman Sachs a fost angajată împreună cu alte bănci mari de Unicredit pentru gestionarea unei emisiuni de drepturi prin care spera să strângă 7,5 miliarde euro. Directorii Goldman, frustra