Mulţi îşi imaginează obţinerea unui contract pe un vas de croazieră ca o lovitură în viaţă: dar se munceşte 11 ore pe zi, avansezi greu iar disciplina este ca în armată.
Ema lucrează pe un vas de croazieră din 2005. În tot acest timp a trecut prin numeroase traininguri, a muncit şi câte nouă luni fără nicio zi liberă, a văzut zeci de oraşe la care alţii doar visează dar s-a şi despărţit de iubit. Spune că munca pe o navă de croazieră nu e uşoară însă acum nu ar face nimic altceva. A început spălând mese în restaurant şi ar vrea să devină şefă de sală în câţiva ani. Tocmai s-a întors pe uscat după şase luni pe mări şi oceane, la bordul unui vas cu 1.100 de angajaţi şi 2.500 de turişti.
Un an de pregătiri pe uscat
În 2004 a văzut un anunţ de angajare într-un ziar din Braşov. Primul interviu l-a dat la telefon, în engleză şi franceză. "Engleza ştiam bine, franceza mai deloc, înţelegeam dar nu reuşeam să vorbesc. Mi-au cerut să le povestesc despre cum mi-am petrecut week-end-ul în engleză şi apoi în franceză. Sub presiune, mi-au venit cuvintele automat. Reacţionez bine la stress şi asta m-a ajutat şi pe vas", îşi aminteşte Ema. Nu eşti angajat decât după un an de cursuri şi examene pe uscat, în ţara de origine. "Îţi cer să ştii măcar o limbă străină, să fii onest şi muncitor. Un om neînvăţat cu munca n-are ce căuta pe un vas. Plăteşti cursurile, comisioane, nu e simplu la început", spune Ema.
Trei luni a spălat vase 11 ore pe zi
Primul contract a fost de 10 luni iar croazierele se făceau în SUA. A spălat mesele din restaurant timp de 3 luni, 11 ore pe zi, de la 13.00 până la 1 noaptea, cu pauză de o oră. Primea 700 de dolari pe lună. "Toţi angajaţii încep de jos. Nimeni nu este angajat direct manager, chiar dacă ai 10 ani de experienţă pe uscat. Pa vase există o ierarhizare strictă şi e ca şi cum te-ai naşte