Conducerea Oil Terminal (OIL), cel mai mare operator de transport al produselor petroliere din portul Constanţa, care a ajuns într-o situaţie financiară dificilă, spune că ar putea renunţa şi mâine la 400 de oameni dintr-un total de 1.200 cât are în prezent compania, fără să fie afectată activitatea, însă condiţiile impuse prin contractul colectiv de muncă sunt atât de favorizante pentru angajaţi încât aceasta nu-şi poate permite să-i concedieze.
Oil Terminal este una dintre cele mai nerestructurate companii de pe bursă. În ultimii şase ani, cantităţile de produse petroliere care au trecut prin Oil Terminal au scăzut cu aproape 60%, de la 13,6 mil. tone în 2005 la 5,6 mil. tone anul trecut. Cu toate astea, numărul de angajaţi a scăzut foarte puţin, iar cheltuielile salariale au crescut semnificativ. Operatorii portuari privaţi care s-au confruntat cu probleme similare în ultimii ani, precum Socep sau Comvex, au realizat disponibilizări masive pentru a rămâne profitabili.
Dacă Oil Terminal ar renunţa la cei 400 de salariaţi ar realiza economii anuale de circa 10 mil. lei (2,3 mil. euro), comparativ cu profitul de 0,7 - 2 mil. lei obţinut de operatorul portuar în ultimii ani, însă cheltuielile cu angajaţii disponibilizaţi s-ar cifra la circa 75 mil. lei (17,2 mil. euro). În primul trimestru compania a intrat pe pierdere, cu un rezultat negativ de 2,8 - 2,9 mil. lei, potrivit şefului Oil Terminal din cauza declinului cererii.
"Din cei 1.200 de salariaţi circa 400 - 500 sunt total inutili la ora actuală, dar nu-i pot disponibiliza. Conform contractului de muncă la disponilizarea unui salariat se plătesc salarii compensatorii de 1,5 ori pentru fiecare an petrecut de angajat în companie şi media este de 38 de ani, iar salariul mediu brut de 33 de milioane de lei (lei vechi - n.red.). Ar trebui să plătesc zeci de milioane pentru salarii compensator