Criza financiara i-a facut pe romani in general, dar mai ales pe clientii bancilor, sa fie mai prudenti si mai atenti la ceea ce cumpara. Ei devin mai sofisticati, analizeaza mai bine ofertele in prezent comparativ cu anii anteriori crizei, cand se gandeau in general doar sa aiba acces la un credit.
"In 2012 vom vedea un grad mai mare de sofisticare a clientilor. Tendinta este de a compara oferte si de a analiza cat mai bine, fata de o abordare din anii trecuti, in care erau mai putin interesati si vroiau doar sa aiba acces", a declarat Alexandru Ciobanu, presedintele Asociatiei Bancilor pentru Domeniul Locativ din Romania (ABDLR).
De aceeasi parere este si Anca Bidian, CEO-ul brokerului de credite Kiwi Finance.
"Putem vorbi de o maturizare a pietei in accesarea unui credit, proces absolut firesc pentru orice activitate sau comportament cu o istorie scurta. Criza nu a facut decat sa accelereze aceasta maturizare, pentru ca am devenit cu totii mai atenti atat la cheltuieli cat si la faptul ca viitorul ne poate aduce surprize cateodata placute, altadata mai putin placute. Daca vom lua in calcul acest lucru, cred ca vom fi mai bine pregatiti sa ne aparam sau sa valorificam aceste surprize la momentul la care ele apar", a spus Bidian.
2012, mai dificil?
Intrebat cum vede piata bancara din Romania in acest an, Alexandru Ciobanu a subliniat ca "2011 a fost un an foarte dificil si nu cred ca 2012 va fi neaparat mult diferit. Eu consider ca 2012 va arata mai mult sau mai putin ca si 2011, cu o precizare ca vad consolidandu-se zona de abordare prudenta a clientilor".
El a subliniat ca la un moment dat clientii s-au speriat de situatia economica dificila prin care a trecut economia globala, inclusiv Romania, si au economisit mai mult.
"Cred ca va contiua abordarea prudenta a clientilor in 2012, in s