Călătorii CFR ar putea afla în timp real, pe internet şi pe telefonul mobil ce întârzieri au trenurile, câte bilete mai sunt disponibile şi ce alternative există atunci când trenul în care se află are întârziere şi există riscul de a pierde trenul de legătură. Toate acestea ar putea fi posibile cu ajutorul unui sistem de monitorizare a trenurilor prin satelit care să ajute la o mai bună informare a călătorilor, dar şi la optimizarea traficului.
CFR Călători a demarat un proiect pilot în acest sens în 2011, însă nu a reuşit să obţină finanţare pentru desfăşurarea unui demers mai amplu, astfel că proiectul a rămas pe lista de obiective a autorităţilor, capitolul "fără finanţare".
Operatorii feroviari din mediul privat s-au arătat şi ei la rândul lor interesaţi de monitorizarea şi controlarea traficului feroviar cu ajutorul informaţiilor obţinute prin satelit. Astfel, mai multe trenuri private de călători şi de marfă de pe ruta Braşov-Zărneşti vor participa anul acesta la un proiect pilot, numit Satloc, demarat de Uniunea Europeană (UE) şi estimat la peste 2,6 milioane de euro.
E nevoie de monitorizare prin satelit pentru a şti exact unde sunt trenurile
În prima jumătate din 2011, CFR Călători a desfăşurat un proiect pilot de monitorizare prin satelit. Practic, două garnituri de trenuri InterCity au fost dotate cu echipamente speciale şi au fost ataşate unor trenuri de călători, circulând în perioada februarie-august 2011 pe toate magistralele din ţară. Proiectul nu a fost bugetat şi s-a desfăşurat cu ajutorul resurselor puse la dispoziţie de către companiile implicate, au precizat pentru gândul reprezentanţii CFR Călători.
Astfel, echipamentele speciale, respectiv antenele, receptoarele GPS şi mijloacele de transmisie GSM/GPRS, au fost montate de Astra Vagoane Călători Arad, iar testele au fost efectuate cu ajutorul soft-urilor CFR Călător