Ministrul finanțelor, Bogdan Drăgoi, a înaintat un proiect de lege prin care statul încearcă să facă ordine în zona complicată și stufoasă a evaziunii cu păcură
De ani buni, în România, motorina era vândută drept păcură, numai din diferența de accize profitul fiind de 359 euro/tonă. Păcura și produsele asimilate sunt utilizate drept combustibil pentru încălzire. Totuși, există cazuri când aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor, situație în care sunt accizate la nivelul motorinei. Nivelul accizelor pentru păcură este de 15 euro/tonă, în timp ce nivelul accizelor pentru motorină este de 374 euro/tonă, adică de aproximativ 25 de ori mai mare. La o cisternă de 26 de tone, profitul depășește 9.000 de euro.
Cum se face evaziunea în mod concret?
Motorina e trecută în acte drept păcură și pleacă „la export“ de la antrepozitele fiscale în regim suspensiv care sunt neaccizate. Ele nu ajung însă niciodată la destinația din acte, ci sunt vândute prin intermediul unor firme fictive în țară. Câștigul mediu este de aproximativ 400 de milioane de lei pentru o cisternă de 26.000 de litri de produs neaccizat.
De regulă, rețelele sunt formate din 10-15 persoane, specializate fiecare: unul răspunde de relaţia cu antrepozitul fiscal, altul de relația cu banca, altul de falsificarea facturilor, de transport şi de distribuţie. De regulă, se folosesc cisterne închiriate tot în baza unor documente false, pentru ca evazioniștilor să li se șteargă urma.
„Proiectul de lege nu strică, dar mă îndoiesc că va stârpi evaziunea. Vor cădea evazioniștii începători. Stârpirea evaziunii fiscale în zona acestor produse nu a reușit nici în țările civilizate. E însă un pas important și necesar“, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanți ai jucătorilor de pe piața carburanților.
Constructorii - „grosul“ clienților evazioniștilor @