Aproximativ 5.200 de elevi de 15 ani, din 178 de şcoli, susţin azi la testul PISA, o evaluare standardizată care stabileşte clasamentul internaţional al sistemelor de învăţământ naţionale.
Testul PISA evaluează cunoştinţele elevilor aflaţi la finalul învăţământului obligatoriu şi stabileşte gradul în care aceştia şi-au însuşit noţiuni şi deprinderi obligatorii pentru acest stadiu.
La testare participă 67 de ţări.
România a avut rezultate dezastruoase în anii trecuţi, elevii clasându-se sub media internaţională, atât la citire, cât şi la matematică.
Cât priveşte rezultatele la testările internaţionale de tip PISA (evaluare standardizată a elevilor), în 2006 (data ultimei testări) elevii români s-au clasat pe locul 48 din 57 de ţări participante la citire, pe locul 44 la matematică şi pe locul 47 la ştiinţe.
În 2006, de exemplu, aproape 80% din elevi erau „analfabeţi ştiinţific", adică s-au plasat la nivelul 1 pe o scală de la 1 la 6. Nivelul 2 e considerat nivelul de bază al alfabetizării în fizică, chimie şi biologie.
La testele din 2009, ale căror rezultate au fost date publicităţii anul trecut, România s-a plasat pe locul 49, cu 424 de puncte la citire, în timp ce media OECD a fost de 493 de puncte, 427 de puncte la matematică şi 428 la ştinţe (unde media a fost de 501).
Pe primul loc s-au plasat China, cu zona Shanghai, Koreea de Sud, Finlanda, Hong Kong, Singapore şi Canada.