Mi-a căzut în mînă unul dintre ghidurile de pregătire pentru examenul de evaluare naţională al elevilor de clasa a opta. Am început să citesc fără prea mari aşteptări, ştiu destul de bine programa de limba şi literatura română, dar am ajuns la ultima pagină gîfîind de rîs, furie, uluială, frustrare şi atacuri de panică.
Care sînt, după părerea celor 15 (cincisprezece!) autori ai celor 50 de teste, competenţele pe care trebuie să le aibă un elev de clasa a opta? Iată cîteva exemple:
DE ACELASI AUTOR Moş Crăciun cu ATV Scriitori cu corp No comment Un proiect curajos1) „Redactează o compunere de 8-10 rînduri în care să explici semnificaţia titlului dat...“ şi urmează titlurile: „Seara pe ape“, „Sara pe deal“, „Moartea lui Fulger“, „Moş Crăciun“. (Am aflat că dacă inspiraţia elevului curge în valuri şi-l obligă să consume 11 rînduri sau, dimpotrivă, e cam săracă, şi nu reuşeşte să umple decît 7, este depunctat.) Autorii s-au gîndit, vezi bine, că la o astfel de cerinţă s-ar putea să fii lipsit de imaginaţie şi să răspunzi anost „Se numeşte «Seara pe ape» pentru că este vorba despre descrierea unei seri şi a unei ape“ sau „se numeşte «Moartea lui Fulger» pentru că este vorba despre un fiu de împărat, pe nume Fulger, care moare“. Aşa că îţi oferă un model de răspuns corect: „Titlul format din substantivul seara şi substantivul ape însoţit de prepoziţia pe esenţializează mesajul textului evidenţiind elementele descrierii artistice care generează sentimente de încîntare în faţa armoniei din univers, odată cu venirea serii“.
2) Un alt tip de subiect de examen este acela în care elevilor li se cer opinii (tot aşa, în rînduri numărate): „Redactează un text de 8-10 rînduri în care să-ţi exprimi opinia despre...“ şi urmează temele despre care elevul e musai să aibă o opinie, că altfel nu ia examenul: „utilizarea aparatului de fotografiat ca mijloc de a înfăţi