Comisia Europeana argumenteaza ca piata achizitiilor publice din UE este una dintre cele mai deschise din lume, insa multe companii europene s-au plans ca sunt discriminate pe alte piete in competitiile pentru achizitii publice. Mai mult, in contextul crizei economice, multe state din afara Uniunii Europene au introdus masuri protectioniste, care au dezavantajat firmele europene. Prin urmare, acesta noua politica raspunde plangerilor formulate de diverse industrii europene, care au nemultumiri pentru ca se confrunta cu o competitie incorecta facuta de firme din tari terte chiar pe pietele din statele membre.
Asa ca scopul acestei noi politici europene este de a angaja tarile non-UE in negocieri pentru o deschidere mai mare a pietei de achizitii publice.
Comisia propune un instrument bazat pe doua elemente:
1. In cazul contractelor care depasesc 5 milioane de euro si care nu sunt reglementate prin acordurile internationale existente, Comisia ar putea aproba excluderea, de catre autoritatile contractante din UE, a ofertelor care cuprind o parte semnificativa de bunuri si servicii straine. Autoritatile contractante vor trebui sa informeze Comisia privind intentia de a respinge aceste contracte, iar Comisia va avea doua luni la dispozitie (perioada care ar putea fi prelungita cu alte doua luni) sa analizeze existenta unei reciprocitati in tara respectiva si sa aprobe sau nu aceasta excludere.
2. In caz de discriminare repetata si grava fata de furnizorii europeni in tarile terte, Comisia va avea la dispozitie un mecanism care sa-i permita sa restrictioneze accesul la piata UE daca aria din afara UE nu ia parte la negocieri pentru eliminarea dezechilibrelor de acces pe piata. Eventualele masuri restrictive vor fi directionate, luand, de exemplu, forma excluderii ofertelor originare dintr-o tara din afara UE sau a impunerii unei