Românii au băut anul trecut 1,7 mld. litri de bere, dintre care mai bine de jumătate la PET. În 2011 vânzările la PET au depăşit pentru prima dată pragul psihologic de 50%, fiind ajutate de situaţia economică dificilă care îi îndeamnă pe oameni să caute cel mai mic preţ. Tot anul trecut, piaţa de bere a stagnat după doi ani de scădere, România ocupând locul 7 la nivel european în ceea ce priveşte consumul pe cap de locuitor.
"PET-ul a câştigat teren anul trecut, luând din cotele următorilor doi clasaţi - sticla şi cutia. Astfel, 51,3% din vânzările totale de bere din România au fost la PET, 30,2% la sticlă, 14,8% la cutie şi doar 3,7% la draught", a spus Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii României.
El explică faptul că PET-ul a ajutat piaţa berii să se stabilizeze în volum, în condiţiile în care din cauza scăderii puterii de cumpărare preţul a devenit principalul argument în achiziţii. "Fără PET ar fi fost imposibil să generăm acelaşi volum de vânzări ca în 2010", adaugă Bratu.
România se află în topul ţărilor cu cel mai mare consum de bere la PET alături de alte state din Europa Centrală şi de Est precum Bulgaria. Directorul general al Asociaţiei Berarii României spune însă că se observă şi în cazul altor state din regiune tendinţa de creştere a consumului la PET. Un exemplu în acest sens este Cehia, o ţară cu tradiţie în ceea ce priveşte consumul de bere.
În cazul României, unul dintre principalii factori care au contribuit la o creştere puternică a consumului de bere la PET a fost consumul casnic. În România doar 25% din vânzările de bere se realizează în HoReCa, iar restul din retail. La polul opus, în state precum Irlanda, Portugalia, Spania şi Grecia ponderea consumului în HoReCa depăşeşte 50, chiar 60%.
Răsare soarele
Piaţa locală de bere, una dintre cele mai afectate de situaţi