În prezenţa unui numeros public - istorici, arheologi, muzeografi, iubitori ai Bucureştilor - la Palatul Şuţu a fost lansat, în urmcă cu două săptămâni, un album pe care ne încumetăm să-l declarăm din prima clipă un eveniment editorial.
Au apărut nenumărate albume, monografii generale sau parţiale, lucrări enciclopediste, cărţii de memorii, reeditări ale unor istorii de răscruce consacrate Bucureştilor, inclusiv la această editură care a tipărit albumul semnat de istoricul Narcis Dorin Ion. Subiectul pare însă - şi chiar este - inepuizabil, aşa că orice nou titlu nu face decât să sporească benefic zestrea de lucrări consacrate temei. (De altfel, substanţiala bibliografie care încheie albumul lui Narcis Dorin Ion, întinsă pe patru pagini! nu este decât un argument în plus.) Tânărul istoric, încă director al minunatului Muzeu de la Bran, aflat la a douăsprezecea carte din ultimul deceniu, care de care mai sofisticată, mai somptuoasă, mai amibiţioasă, iubitor al Bucureştilor chiar dacă nu este şi locuitor al Capitalei, şi-a ales de această dată istoria modernă a oraşului văzută prin monumentele sale definitorii. "Se combină, astfel - scrie el în Introducere -, o istorie a arhitectruii, a sculpturii, a grădinilor şi parcurilor cu cea a mentalităţilor şi moravurilor de altădată. În acest periplu istoric şi sentimental prin Bucureşti am inclus bisericile şi mânăstirile, clădite în Capitală dintru începutul istoriei urbei de pe malul Dâmboviţei. Palatele şi casele boiereşti lipsesc din acest periplu livresc printre monumentele Capitalei, deoarece ele vor constitui subiectul unor lucrări speciale" (În felul acesta, istoricul anunţă, cum a făcut-o şi la lansarea albumului, următoarele două volume ale tripticului, cel despre palate şi cel despre case, care vor fi publicate la aceeaşi editură.)
Lucrarea nu este exhaustivă, autorul ei nu şi-a dorit o lucrare encic