B. Fundoianu, Opere I, Poezia antumă,
ediţie critică de Paul Daniel, George Zarafu şi Mircea Martin,
Cuvînt înainte şi prefaţă de Mircea Martin, Postfaţă de Ion Pop,
Cronologia vieţii şi a operei şi sinopsis al receptării de Roxana Sorescu,
Bucureşti, Editura Art, Seria „Fundoianu-Fondane”, 2012, 388 pag.
Editura Art demarează un proiect anunţat privind editarea operei literare şi eseistice a lui B. Fundoianu/ Fondane.
Dedicat exclusiv poeziei antume din faza românească, primul volum al ediţiei de Opere (o ediţie critică în toată puterea cuvîntului) se prezintă în condiţii excelente, reluînd şi perfecţionînd cu adausuri de variante, reordonări cronologice, lecţiuni şi precizări contextuale, ediţia din 1974 alcătuită de Paul Daniel şi George Zarafu, inclusiv pe baza confruntării cu manuscrisele fundoiene aduse de la Universitatea Yale; au mai fost reproduse – prin bunăvoinţa lui Michel Carassou – un număr de fotografii din volumul Benjamin Fondane. Poète, essayste, cinéaste et philosophe (Paris, 2009); a fost, apoi, adăugat în sumar textul Biblie din 1918, considerat pînă acum o variantă a poemului Paradă din deschiderea Priveliştilor, iar trei sonete mai vechi au fost incluse sub un titlu comun (Sonete biblice) folosit în revista Hatikvah din 1916. Nu-mi propun să comentez însă editarea în sine, ci semnificaţiile unui proiect şi statutul poeziei lui Fundoianu la „bursa de valori” a criticii autohtone de azi.
Putem vorbi, în cazul acestei uverturi dintr-o serie ce se anunţă redutabilă, despre existenţa a trei cărţi într-una singură. Una are un caracter critico-interpretativ şi îi aparţine în proporţie de 90% lui Mircea Martin, care scrie două importante texte de escortă (lăsînd la o parte nota asupra ediţiei de Opere Fundoianu-Fondane şi nota asupra ediţiei de faţă, ultima – semnată împreună cu G.