O VORBĂ ADEVĂRATĂ: TRENULE, MAŞINĂ MICĂ. Există trenuri în România care par să circule în virtutea inerţiei. Faptul că sunt puse în mişcare, că au conductor de locomotivă şi controlor de bilete costă de 10 ori mai mult decât venitul din cele câteva bilete vândute. Sursa: ADI PÎCLIŞAN
Pe Regionala CFR Timişoara, sunt curse la care se câştigă doar 3 lei la o sută de lei cheltuită.
Cursă cu venit anual de 500 de euro
În judeţul Timiş, un astfel de tren consumă 230 de lei pe zi, pentru un drum, ca să aibă încasări puţin peste 6 lei. Este un traseu dus-întors între Jebel şi Liebling. Lună de lună, CFR a cheltuit 6.900 de lei, ca să mişte trenul personal 9790. Câştigul s-a cifrat, tot lunar, la 198 de lei. Altfel spus, întreg anul trecut CFR a cheltuit pe ruta Jebel – Liebling 82.800 de lei şi a încasat din biletele vândute, 2.376 de lei. Mai exact, nici măcar 3%.
Ce nu merge la stat, la privat se poate
"Trenul 9790 care circulă pe ruta Jebel – Liebling are un grad de utilizare mediu lunar de 2% (aproximativ 2 călători pe tren format dintr-un automotor cu 56 locuri - n.r.). Trenul care operează returul, 9789, are grad de utilizare mediu lunar de 4% (aproximativ 3 călători/tren - n.r.)", a explicat Romulus Bărbulescu, şeful Biroului Mersul Trenurilor în cadrul Regionalei CFR Timişoara.
Tot el a mai precizat că traseul are 10 kilometri iar operarea trenului pe o direcţie costă 23 de lei/km, în timp ce călătorii plătesc un bilet cu numai 3,3 lei.
Angajaţii CFR care lucrează pe acest traseu au mărturisit, neoficial, că, de multe ori, garnitura de două vagoane a circulat goală, iar biletele au fost cumpărate de ei, ca să îşi justifice locul de muncă, temându-se că, dacă pentru trenul respectiv nu se vor vinde bilete, acesta va fi desfiinţat. Ceea ce până la urmă s-a întâmplat. Şi, uimitor, SC Regio