România ar putea construi până în 2016, termenul de începere a lucrărilor fiind 2013, o autostradă de 310 kilometri între localităţile Ungheni-Iaşi şi Tg,Mureş. Proiectul de realizare a acesteia în concesiune - valoarea investiţiei fiind estimată de către Ministerul Transporturilor la nu mai puţin de 8,6 miliarde euro a fost prezentat la finele lunii trecute, la Bruxelles, în cadrul Forumului de investiţii Traceca 2012. Traceca (Coridorul de Transport Europa-Caucaz-Asia) este o organizaţie ce reuneşte pe lângă România, Moldova, Bulgaria şi Turcia, statele din Caucaz precum şi cele din estul Mării Caspice.
Potrivit datelor prezentate de oficialii Ministerului Transporturilor, in primăvara acestui an se va definitiva studiul de fezabilitate, în 2013 va fi ales un concesionar, iar lucrările vor fi terminate până în 2016. Autostrada, care va avea două benzi pe sens, ar putea fi concesionată pe 30 de ani, caz in care Rata Internă de Rentabilitate (RIR) a proiectului va atinge 15%. Ca să fie bancabil un proiect de infrastructură are nevoie de o RIR de cel puţin 10%. Autostrada va fi împărţită în trei segmente separate de localităţile Tg.Mureş, Ditrău (judeţul Harghita), Tg.Neamţ şi Ungheni. Autostrada va lega Uniunea Europeană de ţările Traceca, Bulgaria şi Ungaria de Moldova şi Ucraina, au arătat avantajele oficialii ministerului la eveniment.
Autostrada ar putea avea finanţare mixtă
Săptămâna trecută la Bruxelles, Consiliul pentru Transport al UE a extins reţeua europeană de transport TEN-T pe teritoriul României cu cinci rute, printre care se găseşte şi Timişoara-Sebeş-Turda-Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni. "Accesul la finanţare va fi simplificat, iar finanţarea europeană disponibilă pentru proiectele acestea, identificate de acum ca fiind prioritare, va creşte substanţial", a declarat, într-un comunicat, ministrul Transporturilor Alexandru Nazare.