Editorialul publicat în The New York Times pe 14 martie de Greg Smith, fost director executiv la Goldman Sachs până la data publicării articolului la departamentul pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, care se ocupa de instrumentele derivate, a readus în atenţia opiniei publice atât de delicata problemă a eticii în sistemul bancar. Numit sugestiv Why I Am Leaving Goldman Sachs (De ce am plecat de la Goldman Sachs), editorialul lui Greg Smith a pus gaz pe foc afirmând, ceea ce criticii atât de controversatei bănci de pe Wall Street spuneau de mai multă vreme, că mediul de Goldman Sachs este toxic şi distructiv.
Între altele, Greg Smith acuza conducerea băncii că a schimbat filosofia afacerii şi că permite insultarea zilnică a clienţilor pe intranet. "Aceste zile, cea mai frecventă întrebare pe care o pun analiştilor juniori cu privire la instrumente derivate este < Cât de mulţi bani am făcut de pe urma clientului? >...Nu trebuie să fii om de ştiinţă ca să-ţi dai seama că atunci când un analist junior vorbeşte liniştit din colţul camerei (referindu-se la clienţi n.a.) despre < Muppets >, < scoaterea ochilor > (ripping eyeballs out) sau < plătitori > nu este chiar un cetăţean model" spunea în editorialul său, Smith.
Şi dintre toate acuzele sale tocmai asupra acestor insulte s-au năpustit foarte mulţi comentatori. Aşa că administraţia de la Goldman Sachs, după ce a bagatelizat publicarea editorialului punând totul pe frustrarea "individului", a luat decizia "curajoasă" de a începe urmărirea întregii corespondenţe interne a angajaţilor săi pentru ca nu cumva aceştia să mai trateze drept "Muppets" onor clientela.
Deriva sistemului bancar în general, şi a celor de la Goldman Sachs în particular, care - dincolo de orice etică tratează clienţii drept simple obiecte - dezvăluie una din cauzele marii crize pe care o străbatem. Ipocrizia sistemului ba