Autorităţile susţin că până în anul 2014, graţie finanţării externe, vor fi reconstruite din talpă aproximativ 700 de kilometri de drumuri naţionale.
Până în 2010, Republica Moldova era plasată în permanenţă pe ultimele locuri în clasamentul realizat de World Economic Forum la capitolul „calitatea drumurilor". Totodată, potrivit experţilor, din cauza şoselelor proaste economia naţională suportă anual pierderi de 7-8 miliarde de lei.
Autorităţile susţin că în ultimii doi ani, atât graţie finanţării externe, cât şi majorării semnificative a alocaţiilor din bugetul de stat, situaţia s-a schimbat radical. Mai mult, în următorii ani Republica Moldova va deveni un veritabil şantier.
ÎN 2013 NU VOM MAI AVEA DRUMURI RELE
„În anul 2009, circa 85% din drumuri erau în stare rea sau foarte rea. Astăzi 50% sunt în stare bună sau satisfăcătoare, iar în 2013 în Republica Moldova nu va exista noţiunea de drum foarte rău", afirmă într-un interviu pentru Radio „Europa Liberă", Anatol Şalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID).
Reabilitarea, modernizarea sau construcţia drumurilor locale, naţionale şi a autostrăzilor este însă un lucru extrem de costisitor, fiind nevoie de sume importante de bani.
Datele Ministerului Transporturilor arată că reabilitarea unui kilometru de drum local a costat anul trecut 2,9 milioane de lei. Costurile pentru o porţiune similară de traseu naţional au fost de 7,2 milioane de lei, în creştere cu o pătrime faţă de 2010.
În acelaşi timp, dacă în 2005 pentru lucrările de întreţinere şi reparaţie a drumurilor au fost prevăzute doar 100 de milioane de lei, în 2009 - ceva mai mult de 200 de milioane, apoi anul trecut s-a ajuns la 788 de milioane, iar în acest an este planificat peste un miliard de lei. Banii, deşi par mulţi, sunt suficienţi doar pentru lucrări de întreţinere a drumurilor şi mai