Problemele semnalate de Comisia Europeana privind achizitiile publice continua sa persiste, rezolvarea lor fiind pe termen lung, intrucat este vorba despre transparentizare, de reformarea justitiei si de conflicte de interese, crede avocata Cristina Randjak. La nivelul autoritatilor publice, exista doua comportamente care trezesc suspiciuni, spune si consultantul Gabriel Zaharia: comportament defensiv, reflectat prin conditii prohibitive, sau caiete cu sarcini cu dedicatie. Legislatia in curs de elaborare la nivel european ar putea rezolva aceste deficiente.
Problemele sesizate de Comisia Europeana nu se refera la calitatea legislatiei, ci la aplicarea ei
Cristina Randjak
Problema nu a fost niciodata legata de modul in care a fost formulata legea, problema noastra e una de aplicare. In primul rand, avem problema transparentei. Marea majoritate a procedurilor de achizitii publice nu sunt atat de transparente cum ar trebui sa fie.
Apoi avem problema justitiei, care este bine cunoscuta si semnalata in toate rapoartele Comisiei Europene.
Avem lipsa de pregatire a judecatorilor in ceea ce priveste aspecte financiare, tehnice in dosare privind achizitii publice si avem lipsa de coerenta intre hotararile care se dau in Romania. Este posibil ca pe spete similare sau identice sa obtinem din partea judecatorilor solutii contradictorii.Contractul de achizitie publica a fost definit in prima faza ca fiind un contract administrativ, ceea ce inseamna ca mergea la instantele administrative. La un moment dat, in 2011, a fost facuta o modificare ce l-a definit ca un contract comercial si astfel a fost trimis la instantele comerciale. Asa ca nu stim exact care sunt judecatorii care ar trebui sa se specializeze.
Chiar si acum, pe partea de procedura, este o procedura administrativa si orice chestiune pe aceasta tema trebuie sa m