Wall-Street.ro a stat de vorba cu specialisti din domeniul sanatatii, reprezentanti ai industriei farmaceutice, ai pietei de asigurari si ai serviciilor medicale private. Citeste concluziile mesei rotunde despre reperele reformei in domeniul sanitar din Romania.
De ce a esuat proiectul de lege retras de presedintele Basescu in ianuarie?Florentin Scarlat, reprezentant Local American Working Group (LAWG): Cred ca vom vedea concluziile in primul draft. La consultari, toata lumea isi spune punctul de vedere si se iau notite. Cu privire la ce s-a intamplat in ianuarie, cred ca a fost o mare problema de comunicare. Tot procesul de elaborare a fost un pic opac. In urma consultarilor va fi elaborat un draft, care apoi va fi postat pe site-ul ministerului si se vor relua discutiile pe marginea lui. Acum a fost, mai degraba, o adunare de idei. Feeling-ul meu este ca nu va fi un draft de lege foarte diferit de cel din ianuarie.
Parmena Radut, medical services manager Eureko: Ideea a pornit de la modelul olandez, care merge pe solidaritate. Initial, s-a plecat de la o administrare totala a fondurilor publice de catre asiguratorii privati, dupa care s-a optat pentru mentinerea unui pachet de baza in administrare publica, pe cand asigurarile voluntare ar fi beneficiat de un anumit regim fiscal. Acest lucru le-ar fi pozitionat astfel incat sa castige teren pe piata asigurarilor private. Acum, se spune ca cel mai bine ar fi sa fie la liber, ca eu, cetatean, sa-mi aleg cine sa-mi administreze pachetul de baza, cine pe cele voluntare; dar asta nu este fezabil din punct de vedere tehnic, nu se poate implementa.
Din punctul de vedere al companiilor de asigurare, nu s-a pus accentul pe profit. Accentul s-a pus pe a nu avea pierderi, pentru ca participarea la un asemenea proiect de o asemenea anvergura inseamna cheltuieli initiale foarte mari pentru asiguratori, i