In Germania aproape jumatate din investitiile in publicitate merg catre ziare si reviste. Iar sumele sunt de cateva miliarde de dolari/euro. In Franta, publicatiile tiparite atrag cam o treime din bugete, iar in Marea Britanie aproximativ un sfert. Insa, in Romania, ziarele si revistele iau mai putin de 10% din bugetele de promovare ale companiilor, tara noastra fiind printre codasele Europei la acest capitol. Cum s-a ajuns aici?
Anul trecut advertiserii au investit in ziare si reviste in jur de 24 de milioane de euro, de peste trei ori mai putin decat in 2008, cel mai bun an pentru publicitatea romaneasca. Practic, in jur de 8% din bugetele de promovare ale companiilor au mers catre publicatiile tiparite.
Pe de alta parte, televiziunea, “canalul regina”- cum il mai numesc unii publicitari, a atras in jur de 66% din banii cheltuiti anul trecut pentru promovare, mai exact 198 de milioane de euro, conform datelor agentiei de media Initiative.
Desi criza economica si internetul ar putea fi printre motivele invocate pentru faptul ca ziarele si revistele atrag mai putin de 10% din investitiile in publicitate si pentru faptul ca sumele alocate presei scrise au scazut foarte mult incepand din 2008, acesti doi factori nu sunt singurii. Pentru ca si in 2008, un an de varf pentru economie si advertising, bugetele pentru publicatiile tiparite din Romania au reprezentat doar 15% din totalul investitiilor in media.
Comparativ, in Marea Britanie, cota de piata a presei scrise era in 2008 de 38%, in Germania de 54%, in Franta de 42,3%, in Italia de 27,4%, Polonia de 22,3% , iar in Ungaria de 34,7%, conform datelor oferite de agentia de media MEC Romania.
„Criza nu a facut decat sa accentueze scaderea printului in Romania aducandu-l la o cota de piata de 8,1% in 2011, in timp ce in in celelalte tari ponderea ramane una insemnata. Trebui