Cartea cel mai bine vândută în România anul trecut este “Anul Regelui”, semnată de Principele Radu al României. Vânzările s-au ridicat la 22 de mii de exemplare, potrivit unui studiu publicat de Ziarul Financiar, care a analizat piata editorială din România. Datele nu sunt îmbucurătoare, dacă ne raportăm la Franţa, unde cea mai bună carte a anului a fost vândută în 1,75 milioane de exemplare, dar şi dacă ne raportăm la ţările din regiune.
Numărul exemplarelor vândute poate fi considerat un indicator al consumului de carte dintr-o tară. Din acest punct de vedere, România ocupă un loc deloc onorabil în clasamentul tărilor europene. În Franţa, cele mai bune titluri ajung să depăşească la capitolul vânzări 1,7 milioane de exemplare, în România abia dacă depăşesc 20 de mii, în condiţiile în care ţara noastră are o populaţie doar de trei ori mai mică decât Franţa.
Totuşi, mijloacele financiare ale românilor sunt mult mai modeste: PIB-ul României pe cap de locuitor este de cinci ori şi jumătate mai mic, fără a mai lua în calcul distribuţia inegală a veniturilor.
Diferenţa este şi calitativă între ceea ce citesc francezii şi românii: "Indignez-Vous" ("Indignaţi-vă"), de Stephane Hessel a fost best-seller-ul francez în 2011. Cartea lui Hessel, 93 de ani, membru al Rezistenţei Franceze şi unul dintre cei care au redactat Declaraţia Drepturilor Omului, este un pamflet. Autorul cere în 32 de pagini tinerilor să privească în mod critic prezentul şi să refuze să îl accepte, pentru a-şi construi propriul viitor. Putem spune că best-sellerul francez este comparabil cu cel românesc, cartea "Anul Regelui", semnată de Alteţa Sa Regală Principele Radu al României. Dar dacă pe locul trei în topul vânzărilor din Franţa se află cartea romancierei americane, Kathry Stockett, "Culoarea sentimentelor", o carte despre condiţia feminină şi relaţiile rasiale din sudul St