- Cultural - nr. 982 / 27 Martie, 2012 Lars von Trier si arta de a impresiona In 19 mai 2011, regizorul danez Lars von Trier a fost declarat persona non grata la Festivalul de Film de la Cannes, din cauza declaratiilor facute despre nazism. El declara ca, desi Hitler nu a fost un om bun, totusi simpatizeaza cu el in unele ipostaze. Reactiile nu au intarziat sa apara, cauzand un soc in intreaga lume. Cu toate ca von Trier si-a cerut scuze, efectele negative nu au incetat sa apara. Ultimul lui film, Melancholia, desi un favorit al competitiei, nu a castigat marele premiu, iar von Trier are interdictie pe viata la Cannes. Cu toate acestea, regizorul spune ca asta e umorul sau tipic danez si, din pacate, majoritatea nu il inteleg. Astfel, Lars von Trier continua sa-si construiasca imaginea de om controversat nu doar cu ajutorul declaratiilor, dar si al filmelor realizate. Desi castigase numeroase premii la diferite festivaluri de film, von Trier a devenit cunoscut publicului prin intermediul miscarii cinematografice Dogma 95, infiintata in 1995 cu ajutorul altui regizor, Thomas Vinterberg. Aceasta miscare are ca scop purificarea cinematografiei prin renuntarea la efectele speciale de orice fel, schimbari putine la editare. Regizorii trebuie in acel context sa se concentreze pe poveste si pe jocul actorilor. Printre regulile Dogmei se numara filmarea in decor natural, camera mobila, cu sunet si imagine produse simultan. Astfel, in cadrul Dogmei 95, Lars von Trier a realizat Idiotii (Idioterne) in 1998. Acesta spune incomoda poveste a unui grup care traieste in comun pentru a protesta impotriva culturii burgheze a confortului, pretinzand ca sunt handicapati. Intr-un fel, cineastii Dogmei pot fi comparati cu Idiotii lui von Trier, pentru ca si ei incearca sa recapete o anumita inocenta, renuntand la maniere si conventii. Pe parcursul anilor, von Trier renunta la conventi