La fel ca şi elevii claselor a II-a şi a VI-a, cei din clasele a IV-a vor susţine anual, pe parcursul lunii mai, o evaluare naţională. Aceasta vizează nivelul competenţelor dobândite în ciclul primar. Este vorba de o evaluare standardizată, realizată pe un eşantion de elevi aflaţi în unităţile din învăţământul de stat şi particular din întreaga ţară, cu scopul de a furniza datele şi dovezile necesare pentru diagnoza sistemului de învăţământ.
“Şcoala Generală Nr. 7 din Târgu-Mureş şi Şcoala Generală Vărgata, unde se va desfăşura evaluarea, intră în pilotare. Probele evaluării vizează următoarele discipline: limbă română, limbă maternă şi matematica. Rezultatele vor fi incluse într-o bază de date la nivel de sistem, fără să fie un criteriu de ierarhizare pentru unităţile de învăţământ eşantionate. La nivel judeţean, se desemnează un responsabil care asigură organizarea şi administrarea evaluării, iar la nivel de unităţi şcolare, se înfiinţează o comisie de evaluare pentru organizarea şi administrarea evaluării naţionale la clasa a IV-a. La unităţile unde este o singură clasă, de organizare se ocupă directorul unităţii de învăţământ. Comisia de evaluare este formată din preşedinte, directorul unităţii de învăţământ sau directorul adjunct, secretar, un informatician, şi 2-4 membri, cadre didactice din unitatea respectivă”, a declarat Dumitru Orosan, inspector şcolar pentru învăţământul primar în limba română.
Evaluarea se desfăşoară printr-o administrare pilot, pe un eşantion de elevi, în data de 9 mai 2012. La încheierea primelor 40 de minute în care elevii au avut de rezolvat sarcinile specifice primei secvenţe de evaluare, se acordă o pauză de 10 minute. “Aceste teste au nişte condiţii, este important să fie formulate clar, să aibă un nivel mediu de dificultate, să permită rezolvarea în 80 de minute şi să aibă un format asemănător cu cel al evaluărilor