Cheltuielile pentru bunuri de larg consum s-au majorat anul trecut, în lei, cu 5,4% faţă de 2010, dar creşterea a fost generată în principal de inflaţie, volumul scăzând cu circa 1%, potrivit companiei de cercetare a pieţei GfK România.
Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% în valoare, influenţat în special de creşterea preţurilor. Un trend ascendent au avut şi vânzările de produse de îngrijire personală şi de întreţinere a locuinţei, cu majorări de 7%, respectiv 6%.
Contrar tendinţei generale, cheltuielile pentru băuturi (sucuri, cafea, bere, apă) au fost mai mici cu 2% faţă de anul precedent.
"Chiar dacă gospodăriile achiziţionează aceste produse cu o frecvenţă mai mare (în special apa minerală), valoarea medie pe act de cumpărare este mai mică cu aproximativ 6%", se arată într-un comunicat al GfK.
Raluca Răschip, Consumer Goods Director GfK România, a declarat că dacă în 2010 consumatorii ocazionali renunţau să mai cumpere anumite produse, anul 2011 a adus puţină relaxare, care s-a reflectat în creşterea numărului de cumpărători pentru majoritatea categoriilor de bunuri de larg consum.
Mai puţine sucuri carbogazoase
Băuturile răcoritoare carbogazoase se numără printre categoriile cu cele mai mari scăderi în volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) şi cafeaua măcinată (-6%). Iaurtul are în continuare o rată de creştere ridicată (4-6%), dar la creşteri de două cifre ajung doar articolele pentru îngrijirea locuinţei (produse universale pentru curăţenie +10%, produse pentru spălat geamuri +13%).
Mărcile private urmează un trend ascendent, acoperind 9% din piaţă în valoare în 2011, faţă de 7% în 2010. Astfel, 95% din gospodăriile din România au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată anul trecut.
"Aceasta arată potenţialul mare de dezvoltare, cu atât mai mult cu cât ponderea acestora în totalul cheltuiel