Consumul de băuturi răcoritoare şi de dulciuri a scăzut semnificativ anul trecut faţă de 2010, arată cercetarea GfK România.
Românii au cheltuit în 2011 cu 5,4% mai mult pentru bunuri de larg consum, comparativ cu 2010, în condiţiile în care au cumpărat cu 1% mai puţine produse. Creşterea a fost generată de inflaţie, care a afectat cel mai mult segmentul alimentar, potrivit companiei de cercetare a pieţei GfK România.
Astfel, din cauza majorării preţurilor, cheltuielile pentru mâncare au crescut cu 12%, cele pentru produse de îngrijire personală cu 7%, iar cele pentru întreţinerea locuinţei cu 6%.
Contrar tendinţei generale, sumele plătite pentru băuturi (sucuri, cafea, bere, apă) au fost mai mici cu 2% în 2011 faţă de anul precedent. De
altfel, băuturile răcoritoare carbogazoase se numără printre categoriile cu cele mai mari scăderi în vânzări (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) şi cafeaua măcinată (-6%).
Iaurtul are în continuare o rată de creştere ridicată (4-6%), dar la creşteri de două cifre ajung doar articolele pentru îngrijirea locuinţei - produse universale pentru curăţenie (+10%) şi produse pentru spălat geamuri (+13%).
Supermarketurile câştigă teren
Mărcile proprii ale marilor magazine urmează un trend ascendent, acoperind 9% din piaţă în valoare în 2011, faţă de 7% în 2010. Astfel, 95% din gospodăriile din România au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată anul trecut. „Aceasta arată potenţialul mare de dezvoltare, cu atât mai mult cu cât ponderea acestora în totalul cheltuielilor de bunuri de larg consum este mai mică decât în Europa de Est (aproximativ 20%)", arată GfK.
Categoriile cu cea mai mare pondere a mărcilor proprii rămân uleiul pentru gătit şi produsele din hârtie - prosoape de bucătărie, serveţele, batiste. GfK mai remarcă faptul că, la nivelul întregii ţări, comerţul modern, repreze