Românii au talent, X Factor, Dansez pentru tine, Fabrica de staruri, Vocea României, M-a făcut mama artist: dintr-odată, televiziunile româneşti au fost străfulgerate de ideea că trebuie să pună în prime time emisiunile-concurs clasificate în nomenclatorul internaţional sub numele de talent show-uri. E drept, miza pe ele vine din succesul pe care astfel de formate îl au în pieţe civilizate ca Marea Britanie, Olanda, Statele Unite. Dar, totuşi: cum schimbă peisajul public autohton, mentalităţile, toate aceste maşinării de produs vedete?
DE ACELASI AUTOR Ministrele şi pompa Brandul Moş Crăciun Probleme de imagine - Antonescu, Băsescu, Diaconescu, Ponta Patria ca baby sitter, de 1 DecembrieÎntr-o primă evaluare, răspunsul ar putea fi: mai puţin decît ar fi normal. Genul a fost propulsat în prime time-ul marilor televiziuni de cei doi Simon, Fuller şi Cowell, care sînt în primul rînd manageri de talente/producători muzicali. Pînă la această generaţie de talent show-uri, televiziunea se exersase, prin Big Brother sau Survivor, în generaţia spontanee a ceea ce a fost numit vedete cu steroizi: bărbaţii şi femeile au atins brusc o cotă de vizibilitate mare la astfel de programe, pentru ca ulterior să dispară destul de repede înapoi în anonimat, comparativ cu traiectoria mai lină a celebrităţilor autentice. Dar, cu Got Talent sau Idol, vedetele cu steroizi s-au transformat în găini cu ouă de aur, fiindcă în ţările în care se vînd şi se cumpără multe CD-uri şi se dau multe concerte, a cîştiga concursul TV e începutul, şi nu finalul carierei. Susan Boyle, cel mai cunoscut produs Got Talent, a vîndut în Marea Britanie peste nouă milioane de exemplare din albumul lansat după concurs de casa de discuri a lui Simon Cowell, album omonim cu piesa care i-a adus locul I (I Dreamed a Dream). Iar la asta se adaugă diferite deal-uri de reprezentare ale celebrităţilor apărute p