Ei nu au cumpărat însă mai multe produse, ci au plătit mai mult pentru acestea
Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au crescut cu 5,4% în monedă naţională în 2011 faţă de anul 2010, în timp ce volumul a scăzut cu aproximativ 1%
Românii au cheltuit anul trecut mai mulţi bani pentru bunurile de larg consum, însă au cumpărat mai puţine produse. Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au crescut cu 5,4% în monedă naţională în 2011 faţă de anul 2010, potrivit unui studiu al GfK. Creşterea a fost generată în principal de nivelul inflaţiei, în timp ce volumul scade cu aproximativ 1%.
Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% în valoare, influenţat în special de creşterea preţurilor. Se observă un trend ascendent şi în cazul produselor de îngrijire personală şi al produselor de întreţinere a locuinţei, cu o creştere de 7%, respectiv 6% faţă de anul precedent.
Cheltuielile pentru băuturi au scăzut
Contrar tendinţei generale, cheltuielile pentru băuturi (sucuri, cafea, bere, apă) au fost mai mici cu 2% faţă de anul precedent. Chiar dacă gospodăriile achiziţionează aceste produse cu o frecvenţă mai mare (în special apa minerală), valoarea medie pe act de cumpărare este mai mică cu aproximativ 6%.
"Dacă în 2010 consumatorii ocazionali renunţau să mai cumpere anumite produse, anul 2011 a adus puţină relaxare care s-a reflectat în creşterea numărului de cumpărători pentru majoritatea categoriilor de bunuri de larg consum", declară Raluca Răschip, Consumer Goods Director GfK România.
Dintre alimente, băuturile răcoritoare carbogazoase se numără printre categoriile cu cele mai mari scăderi în volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) şi cafeaua măcinată (-6%). Iaurtul îşi menţine în continuare o rată de creştere ridicată (4-6%), însă doar produsele pentru îngrijirea locuinţei ne mai "răsfaţă" cu creşteri