Podgoria sau producatorul, ce conteaza mai mult in business-ul cu vin? Unii jucatori din domeniu sustin asocierea sub brandul zonei viticole pe care o exploateaza, dar nu toti "digera" aceasta idee. Ce avantaje si dezavantaje ar aduce umbrela de branding?
"La noi, fiecare producator din industria vinului se bate singur. Nimeni nu a pus banutii de marketing la un loc, sa vada cum e sa iesi afara cu un brand de regiune", a spus Victor Ciuperca, area manager AMB Holding, compania din Austria care a cumparat in 2010 podgoriile de la Batos si Vermes Lechinta din Transilvania.
Acesta a dat exemplul localitatii Ceptura, o zona excelenta pentru vin, in care 4 mari producatori se bat intre ei, in loc sa profite de renumele regiunii si sa se organizeze sub o forma mai coerenta, care sa le inmulteasca substantial veniturile.
Zonele viticole trebuie promovate in sine. Producatorii nu au de ce sa iasa in fata cu brandul propriu, pentru ca nu au de castigat, din moment ce sunt atat de multi, crede Ciuperca. O aliniere la brandul de regiune ar avea efecte pozitive in exportul de vin si chiar in imaginea Romaniei in afara, contribuind la atat de mult ravnitul brand de tara.
Victor Ciuperca incearca sa promoveze aceasta viziune printre producatorii din regiunea localitatii Reghin din Transilvania si are incredere in succesul planului, dar nu si la nivel national. Concentrarea printr-o strategie de marketing comuna a zonelor viticole va mai dura cativa ani, in cazul in care producatorii vor intelege beneficiile pe termen lung.
"Pe piata de vinuri se manifesta intr-adevar o particularitate, intalnita rareori in alte categorii, conform careia soiul vinului are un nivel mult mai mare de awareness decat oricare brand de produs", a spus pentru DailyBusiness.ro Andreea Florea, strategy partner in cadrul BrandTailors.
Aceasta