Cei 20 de ani de după conflictul armat au demonstrat că Republica Moldova şi regiunea ei transnistreană nu se pot dezvolta stabil în mod separat şi se impune reîntregirea economică a ţării
Astăzi, la Tiraspol, va avea loc o întrevedere între premierul Vlad Filat şi şeful administraţiei locale Evgheni Şevciuk. Chestiunea principală de pe agenda întâlnirii este reluarea transportului de mărfuri pe cale ferată prin regiunea transnistreană, dar şi restabilirea legăturilor telefonice, a precizat ieri, Vlad Filat.
O SEPARARE CE PROVOACĂ DOAR PAGUBE
Identificarea unei soluţii pentru reluarea transportului feroviar de mărfuri prin raioanele de est ale Republicii Moldova este doar una dintre problemele economice de importanţă pentru ambele maluri ale Nistrului, cred specialiştii. Totodată, ei consideră că eventuala rezolvare a acesteia este doar un pas în direcţia apropierii economice dintre Chişinău şi Tiraspol, care nu este un moft, ci o necesitate. Or, această izolare artificială a provocat şi provoacă pierderi de zeci şi sute de milioane de dolari anual ambelor maluri.
„Cei 20 de ani de dezvoltare economică separată au demonstrat că nici Republica Moldova şi nici regiunea transnistreană nu se pot dezvolta stabil. Mai mult, din punct de vedere economic şi mai ales a infrastructurii, cele două maluri sunt extrem de integrate şi, respectiv, această separare, existentă mai ales din cauze politice, are un impact economic negativ major", susţine Galina Şelari, directorul Centrului pentru Investigaţii Strategice şi Reforme din Moldova (CISR).
În opinia expertului, restabilirea transportului feroviar de mărfuri prin regiunea transnitreană este importantă nu doar pentru agenţii economici din raioanele de est. „Dacă în cazul celor de la Râbniţa sau Tiraspol e vorba de o reducere a distanţei de transportare a bunurilor cu aproximativ 400 de kilometri, apoi