”Izvorul femeilor”/ ”La source de femmes”, prezentat în 2011 la Cannes, în competiţia oficială, a fost lansat, vineri, în cinematografele din România. În acest film, tragicul şi comicul sunt excelent mânuite, datorită intuiţiei cultivate, a conştiinţei profesionale – calităţi incontestabile ale autorului, cineastul Radu Mihăileanu. Subiectul pare nostim: greva dragostei; femeile dintr-un sătuc musulman nu vor să mai facă dragoste cu bărbaţii lor până când ei nu rezolvă problema apei în mica localitate. Ele sunt nevoite să urce, anevoios, pe munte, unde există un izvor, şi să aducă apă pentru familie. Până într-o zi… În interviul nostru, cu Radu Mihăileanu despre ”Izvorul femeilor”, despre România şi următorul său proiect.
● Jurnalul Naţional: Cel mai nou film al dumneavoastră e în circuitul cinematografic de la noi. Aveţi anumite aşteptări de la publicul din România?
Radu Mihăileanu: Am tot timpul aşteptări, nu numai cu acest film. România e ţara mea, e locul unde m-am născut, e identitatea mea. Mi-ar plăcea ca publicul să vină să vadă filmul, mai ales femeile. E un film adresat mai întâi femeilor şi după aceea celorlalţi. Dacă femeile vor, să-şi ducă prietenii, bărbaţii, părinţii şi mai ales copiii la acest film. Mi-ar plăcea ca mai ales mamele să-şi ducă copiii, ca ei să înţeleagă cum trebuie tratate femeile şi cum trebuie să fie relaţiile de cuplu mai târziu, când vor forma un cuplu.
● Filmul vorbeşte despre relaţiile în cuplu, despre condiţia femeii, dar scoate în relief şi o civilizaţie dintr-o zonă mai puţin cunoscută nouă. Impresionează portul, care are strălucire în film. Ei ţin mult la tradiţie?
Săracele din lumea întreagă, cum nu au bani, cumpără ce e mai ieftin, cumpără ce e mai mult chinezesc. Dar asta nu e tradiţia, tradiţia e o memorie ancestrală, ca în România. E foarte similar, pe undeva cu viaţa