Bați din palme, te întristezi, zâmbești sau râzi în hohote. Totul la comandă. Ce înseamnă să fii „aplaudac“ în România?
Ionuț D. are 30 de ani și de mai bine de un an practică o meserie nouă: bate din palme la comandă în show-uri tv. În realitate nu e chiar o meserie, nici un hobby. Și nici nu se poate trăi din ea.
E mai degrabă un „alt mod de a umple timpul“, încearcă el să explice, după ce câteva luni a căutat în zadar ceva de lucru: compania la care lucrase ca programator a redus numărul angajaților. „Dacă ar fi să prind trei show-uri tv într-o zi, aș câștiga 30-40 de lei, adică între 10 și 15 lei pentru fiecare emisiune de divertisment la care merg, înmulțit cu, să zicem, 25 de zile, facem o medie de 850 de lei. Foarte puțin, dar mai bine decât nimic“, explică el resemnat, mai ales că sunt zile în care nu este solicitat.
Oameni precum Ionuț D., numiți simplu „aplaudaci“ sau „public spectator“, au crescut afacerile firmelor de casting prezente pe acest segment, în ultimii trei ani de criză, când rândul șomerilor a fost îngroșat de zecile de concedieri. „În baza noastră de date există 30.000 de persoane, dintre care circa 4.000 sunt active. În general, avem dificultăţi să găsim public adult cu vârsta între 35 şi 40 de ani. Mulți sunt studenți în primii ani“, spune Valentin Anița, proprietarul Happy Mind Events, care acoperă aproape 70% din piața de public spectator tv, evaluată la 800 mii de euro. Cu mențiunea că, explică tot el, mai sunt două firme care lucrează cu o parte din show-urile Kanal D și ProTv, care au propria companie de casting.
Anița are încredere în afacerea lui, pe care a fondat-o acum aproape 13 ani, când distribuia public spectator în celebra „Surprize, Surprize“ de la televiziunea națională, chiar dacă la noi nu se poate vorbi de o piață de casting matură, așa cum se întâmpla în alte țări din Europa de Vest, unde exis