Trei fraţi s-au îmbogăţit din "clonarea" afacerilor online precum Facebook, eBay, Groupon şi Zynga, câştigând sute de milioane de dolari de pe urma lor, informează Business Week. Oliver, Marc şi Alexander Samwer şi-au creat un model de afacere, bazat pe copierea site-urilor de succes şi apoi pe vânzarea lor.
Reţeta de succes a celor trei este simplă: găseşte o idee de afacere online promiţătoare, de preferat în SUA, şi cloneaz-o în mod intenţionat. Rocket Internet, compania oficială care se ocupă cu investirea şi dezvoltarea ideilor de afaceri online, a lansat cel puţin 100 de astfel de companii şi valoarează peste 1 miliard de euro.
Cei trei au început în 1999, când au lansat Alando.com, "clona" celui mai mare site de licitaţii online din lume, eBay. După ce au câştigat câteva zeci de milioane de dolari de pe urma lui, fraţii Samwer au vândut Alando.com chiar deţinătorilor eBay, la preţul de 50 de milioane de dolari.
StudiVZ este "replica" fidelă a reţelei de socializare Facebook, singura diferenţă fiind culoarea, roşu în loc de albastru. În acest proiect, Marc, Oliver şi Alexander au fost investitori şi nu iniţiatori, iar în 2007 site-ul a fost cumpărat de compania media germană Georg von Holtzbrinck GmbH, în schimbul sumei de 100 de milioane de dolari.
Ultima astfel de afacere a fost imitaţia site-ului de reduceri Groupon, numită City Deal, care a fost vândută după doar cinci luni proprietarul originalului pentru 100 de milioane de dolari.
Mai mult, fraţii Samwer au pus bazele European Founders Fund, un fond de investiţii în domeniul internetului în Europa şi SUA, având în vedere companii în plină expansiune internaţională, precum LinkedIn. Prin această metodă, cei trei afacerişti câştigă de două ori, o dată din afacerea site-urilor clone şi a doua oară din cele originale.
Rocket Internet se ocupă de la început de astfel de proie