Pe fondul campaniei în vederea alegerilor prezidenţiale din Franţa, cotidianul economic LES ECHOS propune marţi o radiografie completă a economiei franceze. Un audit destinat să le reamintească tuturor candidaţilor că viitorul preşedinte va avea o misiune extrem de importantă, printre altele modernizarea Franţei.
Cotidianul Les Echos a ieşit marţi în chioşcuri cu un supliment de 24 de pagini conţinînd cifre, statistici şi analize extrem de importante pentru ceea ce ar trebui să fie programele candidaţilor la prezidenţiale.
Realizatorii acestui important autoportret economic, cultural şi social al Franţei sunt lucizi, realişti şi nuanţaţi. Ei analizează locul şi rolul pe care îl are Franţa în concertul naţiunilor. Ei explică de ce multe lucruri sunt blocate într-o Franţă marcată de nostalgia statului providenţă şi care sunt atuurile pentru construirea unui viitor sub semnul speranţei.
Franţa este a cincea putere industrială a lumii, dar se află la o răscruce a existenţei sale, spun autorii dosarului. Ei îl citează pe sociologul Jean Viard autorul acestei interesante fraze: "Franţa îşi afişează fericirea la nivel privat şi nefericirea la nivel public".
Altfel spus, în mod individual francezii sunt mai degrabă mulţumiţi dar există o disperare publică. De unde această întrebare pe care o formulează echipa ziarului Les Echos: în aceste condiţii de criză reală, sunt francezii dispuşi să reacţioneze, să se modernizeze, să reformeze, cum a fost cazul cu germanii sau cu suedezii, sau cum fac acum britanicii şî italienii?
Specialiştii care s-au ocupat de acest audit pun în lumină faptul că în Franţa există cu cultură economică dominantă: salariaţii preferă sectorul public, spre deosebire de germani de exemplu care sunt mai ataşaţi sectorului privat.
Un nou echilibru trebuie găsit, deci, şi un nou suflu pentru intreprinderile franceze,