O companie din SUA şi una din Olanda au proiectat şi testat de curând două automobile capabile să zboare.
Visul oamenilor de a pleca de acasă într-o maşină zburătoare, un aparat care să îmbine confortul automobilului şi viteza avioanelor, este pe cale de a se realiza prin două proiecte dezvoltate unul în SUA, iar celălalt în Olanda.
Terrafugia Transition este mai mult un avion decât o maşină, deoarece pe şosea trebuie să-şi poarte aripile pe lângă caroserie, necâştigând un plus la capitolul design. Proiectul a început în 2006, iar pe 23 martie a avut testul final. Maşina americanilor a pornit de pe un aeroport şi a zburat timp de opt minute.
În Olanda, un proiect lansat în 2004 a ajuns la maturitate. PAL-V este un autogir, o aeronavă mai grea decât aerul, care funcţionează cu ajutorul elicelor, purtând şi denumirea de girocopter.
Maşina Pal-V funcţionează ca un elicopter Foto: Pal-V
Rabat de la calitate
Transition câştigă în faţa rivalilor europeni prin faptul că are două locuri, dar, fiind asemănător unui avion, are nevoie de o pistă de lansare lungă. Odată rezolvată această problemă, aeronava zboară la o înălţime de 426 de metri, vreme de 787 de kilometri. Preţul final este de 208.000 de euro, iar producătorul susţine că au fost făcute deja 100 de precomenzi în valoare de 8.000 de euro fiecare.
Problemele lui Transition nu se opresc aici. Pentru a putea realiza maşinăria în parametri corecţi, producătorii au avut nevoie de autorizaţii speciale din partea Guvernului american, din cauza unor modificări sub limita admisă legal care trebuiau aduse. Astfel, cauciucurile şi parbrizul sunt mai subţiri decât ar trebui în mod normal, pentru a păstra masa scăzută, iar pe şosea, maşina nu are control electronic al stabilităţii. Faptul că are o viteză maximă de peste 100 de kilometri la oră nu este încurajator. @