Retailul modern a contribuit la scăderea preţurilor la alimente cu 34%, în ultimii 11 ani, influenţa fiind mai puternică în perioada 2006-2011, când preţurile la alimente s-ar fi dublat în lipsa hiper şi supermarketurilor, a declarat, astăzi, economistul Liviu Voinea, la un seminar pe probleme de concurenţă. Sursa: Razvan Petrescu
Potrivit unui studiu prezentat de Voinea, în perioada 2000 - 2011, inflaţia agregată la alimente a fost de 113%, iar în absenţa retailului modern, aceasta ar fi ajuns la 157%.
"Retailul modern a contribuit la scăderea preţurilor la alimente cu 34% sau, mai corect spus, a moderat creşterea preţurilor la alimente. Preţurile ar fi crescut mai mult decât au crescut, iar perioada în care contribuţia (retailului modern - n.r.) a fost chiar mai puternică este 2006 - 2011, în care, practic, 52% este contribuţia. Adică preţurile la alimente ar fi fost de două ori mai mari dacă nu era retailul modern, a cărui pondere în acest timp a crescut de la 21% la 48%", a mai spus Voinea, citat de Agerpres.
Deschiderea magazinelor scade inflația
În acest sens, el a explicat că deschiderea fiecărui nou magazin de retail modern scade inflaţia la alimente cu 0,037%, adică zece noi magazine scad inflaţia la alimente cu 0,37 puncte procentuale.
În medie, trimestrial se deschid 17 noi magazine, mai multe în apropierea Sărbătorilor de iarnă, contribuţia la reducerea inflaţiei la alimente fiind de 25%.
'Intensificarea competiţiei în retailul modern duce la scăderea preţurilor la alimente, ceea ce are implicaţii asupra nivelului de trai. Dacă preţurile sunt mai mici decât ar fi putut să fie, atunci rămâne mai mult venit la dispoziţia consumatorului, care poate fi folosit fie pentru alte bunuri alimentare de calitate superioară, fie pentru alte cheltuieli de sănătate, educaţie, locuire, timp liber, ceea ce