În fiecare an, cetățenii și companiile din UE au nevoie să transfere circa 3,5 milioane de autovehicule dintr-un stat membru în altul și să le înmatriculeze conform legislației naționale. Cu toate astea, ceea ce, în cadrul unei piețe unice, ar trebui să fie un simplu proces de înmatriculare este adesea o procedură administrativă greoaie și de durată, din cauza normelor diferite și a cerințelor contradictorii.
Este nevoie, în medie, de cinci săptămâni pentru încheierea procedurilor, iar costul unei înmatriculări este estimat la 400 de euro pentru cetățean și pentru întreprinderi. În plus, aceste probleme reprezintă un obstacol semnificativ și pentru libera circulație a bunurilor, serviciilor și lucrătorilor și, ca urmare, pentru creșterea economică și crearea de locuri de muncă în Europa. De aceea, Comisia Europeană a decis acum să acționeze pentru a reduce în mod semnificativ dificultățile administrative. Propunerea prezentată de vicepreședintele Antonio Tajani ar duce la o simplificare administrativă substanțială, cu economii totale de cel puțin 1,5 miliarde de euro pe an pentru întreprinderi, cetățeni și autoritățile responsabile cu înmatriculările.
Propunerea este simplă și abordează chestiuni foarte concrete. Reînmatricularea autovehiculelor provenite din alte state membre va fi limitată, în sensul că, de exemplu, cetățenii care lucrează într-un alt stat membru și care utilizează un automobil înmatriculat de angajatorii lor nu vor mai fi nevoiți să-l reînmatriculeze.
În general, formalitățile administrative pentru reînmatricularea, în cadrul UE, a automobilelor, camionetelor, autobuzelor și camioanelor vor fi mult simplificate, de exemplu la mutarea reședinței dintr-un stat al UE în altul și la cumpărarea unui automobil de ocazie dintr-o altă țară a UE.
De asemenea, va fi imposibilă înmatricularea unui autovehicul furat într-o altă ța