Din data de 2 până în 27 aprilie, este perioada depunerii dosarelor la Inspectoratul Şcolar, în vederea echivalării competenţelor pentru dobândirea calităţii de profesor. Viorel Bărdaş, inspector şcolar pentru monitorizarea curricumului descentralizat, ne-a oferit detalii referitoare la acest aspect. Reporter: Ce presupune echivalarea competenţelor în vederea dobândirii calităţii de profesor?
Viorel Bărdaş: În legea Educaţiei Naţionale, sunt prevăzute funcţiile didactice de profesor pentru învăţământul preşcolar, profesor pentru învăţământul primar, profesor de instruire practică. Deci, nu se mai vorbeşte de educator, învăţător, maistru, instructor. Cadrele didactice aflate în sistem, care ocupau aceste funcţii, şi care au dobândit competenţe în mod formal, nonformal sau informal, până la intrarea în vigoare a legii numărul 1/2011, îndeplinesc condiţia de a ocupa funcţiilor de profesor pentru învăţământul preşcolar, profesor pentru învăţământul primar, profesor de instruire practică. Rep.: Ce condiţii trebuiesc îndeplinite?
V.B.: Prin ordinul ministrului 5484, s-a stabilit o metodologie privind recunoaşterea şi echivalarea competenţelor profesionale dobândite de cadrele didactice care ocupă funcţii de educator, institutor, învăţător, maistru instructor, antrenor, în vederea ocupării funcţiei didactice de profesor pentru învăţământul preşcolar, învăţământul primar, profesor de instruire practică, respectiv, profesor antrenor. În această metodologie, sunt stipulate condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cadrele didactice. Este vorba de educatori, învăţători care au liceul pedagogic sau şcoala postliceală. Cei care au colegiu sau facultate, sunt direct încadraţi ca şi profesori. Nemaiexistând această funcţie didactică, se face această echivalare, pe baza competenţelor, prin participări la anumite cursuri de formare, prin obţinerea unor credite, sau g