Compania a acumulat datorii de 900 mil. euro către bugetul de stat, jumătate din această sumă fiind penalităţi şi majorări pentru neplată
CFR SA a acumulat datorii de 4 mld. lei către bugetul de stat din cauza subfinanţării şi a lipsei investiţiilor, care să asigure operatorilor servicii de calitate, permiţându-le să crească veniturile şi să ramburseze datoriile către CFR SA, iar aceasta să achite la rândul ei plăţile restante, scrie Mediafax. Datoriile de aproximativ 900 mil. euro reprezintă restanţe către bugetul consolidat şi fondul de risc înregistrate la sfârşitul anului trecut, din care 2 mld. de lei sunt penalităţi şi majorări pentru neplată.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a pregătit un proiect de ordonanţă pentru ştergerea datoriilor prin conversia în acţiuni, care a fost aprobat marţi, în şedinţa Executivului. Proiectul de ordonanţă de urgenţă s-a aflat şi săptămâna trecută pe ordinea de zi a şedinţei Cabinetului, dar decizia a fost amânată de premier. Ministerul argumentează că transformarea obligaţiilor financiare în acţiuni nu constituie ajutor de stat, pentru că CFR SA nu are competitori.
Instituţia nu se află la prima încercare de a rezolva problema datoriilor CFR, însă, dintr-un motiv sau altul, astfel de iniţiative nu au fost aprobate de Guvern, care nu a venit însă cu alternative pentru echilibrarea financiară a companiei. Astfel, datoriile şi penalităţile numai către stat au urcat, an de an, până spre un miliard de euro.
Prima mişcare de anvergură în sistemul feroviar s-a produs abia în 1998, an în care SNTCFR a fost spartă în mai multe companii. SNTCFR avea atunci datorii către stat şi furnizori de aproape 120 mil. lei (1.200 mld. lei vechi). Un an mai târziu, compania înregistra deja datorii de aproape 200 mil. lei, sumă care a crescut an de an până la nivelul mld. lei. Cea mai mare parte a dator