Directorul artistic al Festivalului de film românesc de la New York şi al TIFF a explicat pentru EVZ secretul succesului Institutului Cultural Român (ICR) din New York. Sursa: VLAD STĂNESCU
Mihai Chirilov a vorbit pentru EVZ despre "Reconstituirea" lui Lucian Pintilie şi despre cum a ajuns acest film în posesia unui faimos muzeu de artă contemporană, dar şi despre ce pregăteşte ediţia TIFF din acest an.
EVZ: Care au fost factorii care au dus la propunerea filmului Reconstituirea pentru lista de achiziţii a MoMA şi ale recomandării din "NY Times"?
Mihai Chirilov: În iunie 2011, Laurence Kardish, director de programare al departamentului de film al MoMA, a acceptat invitaţia doamnei Corina Şuteu, director al Institutului Cultural Român din New York, de a face parte din delegaţia de profesionişti din industria de film americană prezenţi la Festivalul Internaţional de Film Transilvania. Domnul Kardish a descoperit la faţa locului filmele lui Lucian Pintilie, invitat la TIFF cu o retrospectivă integrală, şi a făcut un coup de foudre pentru "Niki Ardelean, colonel în rezervă", exprimându-şi imediat dorinţa de a-l programa timp de o săptămână în 2012 la MoMA.
În noiembrie 2011, l-am reîntâlnit pe Larry Kardish la New York pentru a conveni asupra aspectelor logistice ale proiecţiilor cu "Niki Ardelean" şi, împreună cu Corina Şuteu i-am propus, în fapt, organizarea în viitor a unei retrospective integrale a operei domnului Pintilie la MoMA. Răspunsul a fost unul pozitiv, iar lucrurile s-au legat mai repede decât ne-am fi aşteptat. Retrospectiva a avut loc între 1 şi 12 martie 2012, iar "Niki Ardelean" a avut parte de o săptămână de rulare în acest interval. Inaugurarea retrospectivei, în faţa unei săli pline ochi, cu "Reconstituirea", prezenţa domnului Pintilie la acest eveniment şi publicarea, chiar în ziua deschiderii, a unui text el