Ceasurile nu mai sunt de mult cumpărate doar pentru a afla ora exactă, pe care acum o arată orice telefon mobil. Cele mai exclusiviste modele au devenit de ani buni cadouri tradiţionale pentru absolvire sau pensionare, sunt colecţionate de pasionaţi pentru mecanismele deosebite sau purtate pentru statusul pe care îl simbolizezaă. În ultima perioadă au ajuns şi o formă de plasament tot mai căutată de cumpărători care văd ceasurile ca o investiţie, capabilă să aducă un profit semnificativ în timp. În această categorie intră însă doar ceasurile vintage foarte rare, piaţă aflată într-o perioadă de boom, potrivit New York Times.
Ceasurile au ajuns cel de-al şaselea departament ca mărime la celebra casă de licitaţii Christie’s, însumând anul trecut vânzări de peste 116 milioane de dolari. faţă de anul precedent, creşterea a fost de 26%, datorată în mare parte colecţionarilor din Asia. "Avem colecţionari noi care privesc ceasurile ca pe o investiţie alternativă. S-a format, de asemenea, o piaţă a trofeelor", a declarat, pentru New York Times, Sam Hines, şeful departamentului ceasuri al Christie’s în Asia. "Trofeele" sunt ceasuri foarte rare, uneori unicate. Anul trecut, cel mai scump ceas de mână vândut la licitaţie a fost un Patek Philippe chronograph din 1928, care s-a vândut la Geneva pentru 3,6 milioane de dolari, un preţ record pentru acel model.
Cererea pentru astfel de obiecte este influenţată doar parţial de caracteristicile, raritatea sau complexitatea lor. O influenţă mult mai mare are aura pe care producătorii exclusivişti de ceasuri au creat-o în jurul brandurilor lor, aşa cum galeriile de artă reuşesc să facă pentru artiştii pe care îi prezintă. Patek Philippe, cel mai bun performer la licitaţii, beneficiarul a opt din cele mai mari zece preţuri adjudecate la Christie’s în 2011, îşi asociază brandul cu tradiţia transmisă în fa