România a devenit atractivă pentru oamenii de afaceri austrieci nu doar prin petrolul sau băncile sale, ci, mai nou, prin podgoriile însorite din Transilvania, Moldova sau Oltenia.
Vinurile româneşti au un gust deosebit şi sunt pe placul occidentalilor, spun investitorii, care s-au orientat doar către vinurile premium pe care să le poată exporta în Vest. „Străinii caută vinuri noi, sunt sătui de vinurile sud-africane şi de vinurile australiene.
Avem, astfel, o nişă importantă pe care putem intra şi, cu o promovare bună, vinul nostru poate avea succes“, spune Willi Opitz, oenologul austriac al companiei amb Wine, care a lansat pe piaţă vinul Liliac, produs în regiunile Batoş şi Vermes Lechinţa, din judeţele Mureş şi Bistriţa-Năsăud şi pe care vor să-l vândă în Austria, dar şi în Anglia sau Germania.
Pentru a fi siguri de reuşită, investitorii austrieci s-au orientat către plantaţii viticole nu neapărat celebre, dar situate în regiuni propice cultivării viţei-de-vie. „Podgoria Dealu Mare se întinde pe 82 de hectare în Finţeşti, judeţul Buzău, şi este situată de-a lungul paralelei 45, la fel ca alte zone faimoase în care se produce vin, cum sunt Bordeaux, Saint-Emilion sau Toscana, şi care sunt apreciate pentru gustul bogat şi catifelat“, a spus Walter Friedl, reprezentantul grupului de investitori în LacertA Winery.
În schimb, zona Ardealului a fost căutată de austriecii dornici de a dezvolta o afacere în domeniu nu doar pentru potenţialul viticol, ci pentru că Transilvania a devenit un brand în sine. „Când spui Transilvania, automat te duci cu gândul la renumele acesteia ca ţară a lui Dracula. Implicit îţi vine în minte și denumirea de liliac, mamiferul în care se întrupa Dracula pentru a zbura dintr-un loc în altul. În acest fel, succesul nostru în Occident este garantat“, spune Opitz.
Într-o altă zonă şi din alt motiv s-a investit î