În săptămâna 2-6 aprilie 2012, cu ocazia programului "Şcoala altfel" lansat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, dedicat activităţilor educative extracuriculare şi extraşcolare, Muzeul Naţional de Artă al României a fost una din destinaţiile preferate alese de grupurile de elevi şi cadrele didactice, în acest interval înregistrându-se un număr de aproximativ 5.000 de vizitatori, din care majoritatea copii şi tineri.
MNAR a venit în întâmpinarea elevilor şi profesorilor propunând programe educative pentru toate ciclurile şcolare: grădiniţe, clase primare, gimnaziu, liceu. Cadrele didactice şi-au putut alege subiecte care să vină în completarea programei şcolare, cele mai populare opţiuni fiind temele legate de istorie, literatură dar şi matematică.
Aproximativ 550 de elevi au participat la 22 de programe educative (structurate în vizite active şi, opţional, ateliere de creaţie) şi ghidaje tematice, având subiecte precum “Modă şi mode”, “Omul în artă”, “Povestiri despre domni şi domniţe”, “Istorie, mituri şi legende”, “Matematica în artă” ş.a, desfăşurate în galeriile de artă românească şi artă europeană ale MNAR, dar şi la Muzeul K.H. Zambaccian.
Pentru elevi aceste programe sunt un exerciţiu de educaţie vizuală, fiind îndemnaţi să “citească” lucrarea, nu eticheta ei. Pentru cadrele didactice, ele sunt demonstaţia că o lucrare de artă este mai mult decât un izvor de informaţii privind artele plastice, este un document în sine şi un instrument de învăţare. Revoluţia de la 1848, Unirea Principatelor sau Războiul de Independenţă sunt subiecte care pot fi povestite în faţa imaginilor surprinse pe pânză de Carol Popp de Szathmari, Theodor Aman sau Nicolae Grigorescu, iar geometria, simbolistica liniilor şi a numerelor sau volumul şi perspectiva sunt foarte uşor de explicat când analizezi un tablou cubist în paralel cu o capodoperă renasc