Dacă pentru podgoriile din zona Bordeaux paharul e pe jumătate gol, pentru investitori situația este ceva mai euforică după ce vinurile excelente din 2009 și 2010 le-au înșelat așteptările.
Comercianții de vinuri consideră că vinul din acest an nu se ridică la calitatea vinurilor din anii anteriori, avertizând că este nevoie ca prețurile să scadă, anunță „Financial Times”. Anul trecut vinuri de genul Lafitte „en primeur” s-au vândut și cu 10.000 de lire sterline prețul unei lăzi, prețurile ridicate făcând dificilă comercializarea acestora.
„Vinul de 2011 nu va putea concura în termeni de calitate și, în consecință, va trebui să fie mai ieftin” a declarat Joss Fowler, șeful departamentului de comercializare a vinului rafinat la Berry Bros & Rudd, unul dintre cei mai importanți cumpărători de Bordeaux, pentru „Financial Times”. „Unele sortimente de vinuri vor trebui să fie chiar de două ori mai ieftine decât anul trecut”, a adăugat acesta.
Piața vinurilor și a altor băuturi alcoolice a fost relativ protejată de efectele crizei datorită creșterii cererii pe piața asiatică pentru vinuri, whisky și cognac, sortimentele scumpe devenind și un simbol de statut social în țările de pe acest continent.
Gary Boom, director la indicele Bordeaux, dă o notă medie vinului din acest an de „6,5 sau 7 din 10, incomparabil cu 2009 și 2010”. Însă, la fel ca și ceilalți investitori, consideră că vinurile din 2009 și 2010 au fost comercializate la suprapreț, fapt care a împiedicat comercializarea efectivă a acestora. Favoritul său rămâne vinul din 2008, care a fost ieftin și a generat profit, și cel din 2000, descris ca fiind „chivotul de aur”: calitate excelentă la preț redus.
O ladă de Château Lafitte din 2000, achiziționată atunci cu 2.000 de lire sterline, valorează în prezent 16.000 de lire sterline. Și alte vinuri din acel an și-au vă