Jumătate din companiile de leasing din România au şi oferte în lei, iar unele intenţionează chiar să-şi construiască o strategie de dezvoltare în jurul monedei naţionale
Mai multe companii de leasing din România încearcă să-şi mute ofertele de pe euro pe lei, forţate şi de noul regulament al Băncii Naţionale. Deşi până acum nu par să fi avut succes în faţa clienţilor, firmele de leasing sunt totuşi încrezătoare mai ales că dobânzile aferente finanţărilor în cele două monede tind să se egalizeze.
„Încercăm să mutăm oferta pe lei. Am venit cu oferte foarte bune la finanţările în lei. Mulţi jucători din piaţă sunt foarte competitivi, dar, din păcate, publicul nu este foarte încântat. Oferta noastră pare apetisantă din punctul nostru de vedere“, spune Antoaneta Curteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB. Potrivit acesteia, dobânzile pentru monedă naţională se învârt între 7,9% şi 8,5%, nivel apropiat de cel practicat la produsele în euro.
Împrumuturile şi produsele de leasing în lei vor avea un avantaj competitiv în contextul noilor norme de prudenţialitate care lovesc în primul rând produsele în euro. Gradul de îndatorare pentru produsele în monedă europeană nu va putea depăşi 10% din venituri. „Din acest punct de vedere, piaţa de leasing va fi afectată în sensul limitării accesului persoanelor fizice la leasingul în euro, nu însă şi la leasingul în monedă naţională, unde gradul de îndatorare va rămâne la 35%.
Pe termen scurt, impactul asupra pieţei va fi negativ, în sensul că unele persoane fizice care se încadrau în criteriile de eligibilitate până la data intrării în vigoare a noului regulament nu vor mai fi eligibile pentru finanţare, în principal din cauza diferenţelor de dobândă între euro şi lei“, spune Bogdan Speteanu, CEO al BCR Leasing. În acest context, apetitul clienţilor pentru împrumuturi în lei are toate şan