Să străbați orașul de la un capăt la altul, fără ambuteiaje și șoferi nerăbdători. Un vis mai vechi al bucureștenilor începe acum să se contureze: se dezvoltă rețeaua de transport subteran
În fiecare dimineață, sute de mii de bucureșteni se înghesuie la metrou și sunt purtați rapid către zonele de birouri ale Capitalei, multe periferice. Rețeaua subterană, care nu are mai mult de 70 de kilometri în exploatare, s-ar putea dubla în următorii 18 ani, dacă proiectele promise de Metrorex se vor materializa. „Atunci ne vom lăsa mașinile acasă, iar viața socială și culturală a orașului se va dezvolta. De altfel, unul dintre obiectivele Uniunii Europene este renunțarea, în viitor, la transportul cu combustibil fosil, astfel încât în oraș să se folosească doar metroul și transportul electric“, dă un amănunt Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar.
Așadar, se va apropia Bucureștiul de celelalte capitale europene, unde sunt transportați zilnic miloane de călători? „Cine se poate compara cu rețeaua din Londra sau Paris, unde sunt circa 300 de stații? Noi abia dacă vom depăși 100 de stații în 2030. Chiar și așa, metroul va putea transporta atunci cât toată populația de astăzi a Capitalei“, punctează Roșeanu.
Pariu cu Magistrala 5
De departe, cel mai important proiect din ultimii 20 de ani este Linia 5, care va lega Drumul Taberei de Eroilor și, ulterior, de Pantelimon, „cea mai complexă lucrare“, cum o numește Gheorghe Udriște, directorul general al Metrorex. „Se lucrează în oraș, iar mediul trebuie să fie cât mai puțin afectat pe perioada execuției. După ce linia va fi pusă în funcțiune, vor dispărea acele mijloace de transport care utilizează combustibil primar, de la suprafață, iar calitatea mediului va fi mult îmbunătățită“, detaliază Udriște. Un proiect pe cât de complex, pe atât de costisitor: peste 1,7 miliarde de euro, investiție totală.