Chiar dacă le-a scăzut puterea de cumpărare, dar li s-a majorat apetitul pentru economisire, românii își doresc în continuare să cheltuiască : pe mobilă (care a luat locul telefoanelor mobile aflate în topul preferințelor în 2011), vacanțe și electrocasnice.
Comparativ cu anul trecut, optimismul românilor este în creștere, acordând situaţiei actuale a ţării o majorare de aproape un procent. Chiar dacă 88% dintre români recunosc că au abandonat în ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata să cheltuiască din nou pentru a-şi menţine standardul de viaţă. În acelaşi timp, procentul celor care intenţionează să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14 la 25%.
Acestea sunt concluziile studiului Observatorul Cetelem, realizat de Cetelem, cea mai mare companie pe piaţa creditelor de consum din România, în parteneriat cu compania de studii şi consultanţă BIPE. Studiul a fost realizat pe baza unei cercetări derulate pe teren în noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un eşantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 ţări: Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România şi Rusia și 500 de persoane intervievate pe țară.
În 2012, consumatorii europeni rămân pesimişti, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile. Percepţia românilor asupra situaţiei lor materiale este în tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionaţi declarându-se satisfăcuţi sau foarte satisfăcuţi de situaţia lor.
Principalele preocupari ale românilor sunt legate de îmbunătăţirea sau menținerea standardelor de viaţă (71%) şi asigurarea unei educaţii bune pentru copiii lor (71%). Românii şi polonezii se menţin pe un loc fruntaş în rândul europenilor care vor să-şi majoreze cheltuielile în 2012.
Topul inte