Mai mult de 88% dintre români recunosc că au abandonat în ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata să cheltuiască din nou pentru a-şi menţine standardul de viaţă.
În acelaşi timp, procentul celor care intenţionează să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14% la 25%. Acestea sunt concluziile studiului Observatorul Cetelem, realizat în12 ţări: Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România şi Rusia. La întrebarea "În ce domeniul aţi redus cheltuielile în 2011", 52% dintre repondenţi au răspuns haine, 48% călătorii şi timp liber, iar 42% electrocasnice. Răspunsurile românilor nu diferă foarte mult de cele ale celorlalţi europeni chestionaţi, toţi au indicat pe primele locuri hainele şi călătoriile.
Planuri pentru 2012
Românii şi germanii sunt singurii europeni optimişti în ceea ce priveşte situaţia generală a economiei, ceilalţi consumatorii europeni rămân pesimişti încrederea lor atinge 3,8 puncte din 10 posibile. Principalele preocupări ale românilor sunt legate de îmbunătăţirea sau menţinerea standardelor de viaţă (71%) şi asigurarea unei educaţii bune pentru copiii lor (71%).
Topul intenţiilor de cumpărare pentru 2012 la nivel european a rămas aproximativ acelaşi ca anul trecut, excepţie făcând achiziţia de telefoane mobile, care a pierdut din importanţă în favoarea mobilierului (36%). Pe un loc fruntaş se situează în continuare vacanţele (50%), în scădere cu 5 puncte procentuale faţă de 2011, urmate de produsele electrocasnice, în aceeaşi pondere ca şi anul trecut (42%), şi lucrările de renovare a locuinţei, în scădere cu numai două puncte procentuale faţă de 2011 (37%). În ceea ce priveşte intenţia de a cheltui mai mult în 2012, Europa de Est păstrează aceeaşi tendinţă ca şi în 2011, înclinând balanţa în favoarea consumului, în vreme ce ve